Szybkie karty
Cel |
Zapamiętać a następnie odtworzyć poprawną kolejność kart do gry jednej talii (z 52 kartami) w najkrótszym czasie. |
---|---|
Czas zapamiętywania |
zalezny od zawodnika, jednak nie dłużej niż 5 min |
Czas odtwarzania |
5 min |
Informacje do zapamiętywania |
1. Materiałem do zapamiętania jest jedna tasowana talia kart do gry z 52 kartami. 2. Zawodnicy, którzy uważają, że mogą zapamiętać całą talię kart w czasie krótszym niż 5 minut, muszą a) poinformować organizatora przy zapisywaniu, żeby zawodnikowi został przydzielony sędzia ze stoperem i b) uzgodnić z arbitrem sygnał, który sygnalizuje skończenie zapamiętywania kart. 3. Bez względu na to, ile czasu zawodnicy potrzebują na zapamiętanie, należy poczekać do 5 min. (maksymalny czas przeznaczony na to zadanie) i dopiero, gdy sędzia da znak, zacząć odtwarzanie. 4. Możliwe jest przeglądanie kart tyle razy, ile zawodnik chce – na ile pozwala mu na to czas. Zawodnicy mogą też oglądać więcej niż jedną kartę jednocześnie, ale nie mogą zmienić kolejności kart w talii. |
Odtwarzanie |
Po zakończonym czasie na zapamiętanie, każdy zawodnik dostaje drugą talię kart, która jest doskonale ułożona (np. 2 kier, 3 kier, 4 kier, &, 2 karo, 3 karo, itd.). Zadaniem zawodnika jest ułożenie tej drugiej talii w tej samej kolejności, co talia, którą zapamiętał. |
Ocena |
1. Sędzia będzie porównywał każdą kartę talii zapamiętanej z kartą talii do odtwarzania. Punkty są przyznawane za każdą poprawną kartę, do momentu wystąpienia pierwszego błędu (np. Jeżeli pierwsze 19 kart jest poprawnie ułożonych, a 20 karta różni się z kartą z -talii pamięci, wtedy zawodnik otrzymuje 19 punktów, bez względu na to, jakie karty wystąpiły po błędnej karcie). 2. Zawodnik, który poprawnie zapamięta wszystkie 52 karty w najkrótszym czasie, jest zwycięzcą tej dyscypliny. 3. Jeśli zawodnik odtworzy poprawnie mniej niż 52 karty, wtedy automatycznie liczy się czas jego zapamiętania (t) jako 300 sekund (patrz niżej). 4. Liczony jest tylko lepszy rezultat dwóch prób. Liczba punktów będzie liczona wg następującego wzoru: Punkty = [1000/(t/30)] * [c/52] przy czym t = czas zapamiętania w sekundach c = liczba poprawnie odtworzonych kart 5. W razie remisu, o zwycięstwie zadecyduje lepszy rezultat -gorszej próby tych dwóch najlepszych zawodników. |
Polecana technika |
Jeżeli używasz Metody Liczbowo-Słownej, przyporządkowuj jedną dwucyfrową liczbę do każdej z 52 kart:
Wtedy możesz zapamiętać obrazy przyporządkowane do kart, używając Metody Łańcuchowej albo Metody Miejsc. Jeśli nie używasz Metody Liczbowo-Słownej możesz przyporządkować jeden dowolny przedmiot (czy raczej obraz) do każdej karty, albo możesz po prostu polegać na twojej pamięci „naturalnej” |